بهترین پریز هوشمند

پریز هوشمند

بهترین پریز هوشمند


در این مطلب بهترین پریز هوشمند از نظر قیمت و کارایی و زیبایی و عمکلرد بررسی میشود

پریز هوشمند چیست ؟

در واقع پریز هوشمند همان پریز معمولی در خانه و یا محل کار است که می تواند قابلیت کنترل از راه دور را توسط گوشی موبایل داشته باشد . انواع مختلفی از این گجت هوشمند وجود دارد ولی به طور کلی وسیله ای است که تجهیزات برقی را به آن متصل میکنند و از راه دور روشن و خاموش میکنند .

شکل ظاهری پریز هوشمند

به طور کلی دو مدل پریز هوشمند از نظر ظاهری داریم . اولین مدل پریز هوشمند به صورت SMART PLUG است .

یعنی یک دوشاخه هوشمند که داخل پریز معمولی می رود و قابل حمل است و دوشاخه وسایل برقی به آن متصل میشود . مزایای اصلی این مدل قابل حمل بودن است و عیب اصلی آن برآمدگی و بیرون زدگی از دیوار است . که در برخی فضاها قابل استفاده نیست .

مدل دیگری از پریز های هوشمند وجود دارند که جایگزین پریز های توکار داخل قوطی کلید میشوند و تقریبا ظاهری مشابه با پریز معمولی دارند ولی قابلیت کنترل از راه دور را نیز دارند .

قیمت این مدل پریزهوشمند توکار معمولا بالاتر است . اما به دلیل هماهنگی با کلیدهای دیگر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است .

قدرت و توان پریز هوشمند

به طور کلی اینکه چه وسایل پر مصرفی را به پریز هوشمند متصل کنیم ، مربوط به توان خروجی پریز هوشمند می شود . معمولا وسایل برقی بر اساس مقدار جریان ، سطح بندی میشوند .

پریز های هوشمند در مدل های 16 آمپری و 10 آمپری و حتی 7 آمپری هم موجود هستند . برای استفاده از وسایل برقی پر مصرف مثل پمپ های آب و یا بخاری های برقی و … بهتر است از مدل های با خروجی جریان بیشتر استفاده شود که در اثر مصرف زیاد آسیب نبینن .

در ادامه با معرفی دقیق مدل های پریز هوشمند ، پیشنهاد بهترین گزینه را هم خواهیم داشت .

پروتکل ارتباطی پریز هوشمند

پروتکل ارتباطی یعنی مدل اتصال پریز هوشمند و بستری که فراهم میشود تا از راه دور قابل کنترل باشد . قدیمی ترین و ساده ترین مدل کنترل پریز هوشمند با پروتکل RF است . مشابه ریموت های درب پارکینگ که بیش از دو دهه در تمامی خانه ها وجود دارد .

این مدل به دلیل اختلال و همپوشانی زیاد و نویز های بسیار ، پیشنهاد نمیشود .

پروتکل قابل اعتماد و کاربردی پریز هوشمند ، WIFI است . پل ارتباطی آشنا و مطمئن هم از نظر امنیت و هم از نظر کارایی . بهترین گزینه برای تمامی تجهیزات هوشمند از جمله پریز هوشمند ، پروتکل WIFI است .

دیگر پروتکل ارتباطی برای پریز هوشمند ، زیگبی ZIGBEE است که به دلیل نیاز به سرور مرکزی و یا هاب مرکزی مقرون به صرفه نیست و تنها در شرایط خاص توصیه میشود .

برخی پروتکل های دیگر مانند LORA – Z-wave وجود دارند که به دلیل عدم تطابق با استاندارد های سازمان تنظیم مقرارات ایران قابل استفاده نیستند و پیشنهاد نمی شود .

کارایی و عملکرد پریز هوشمند

از یک دهه قبل ، برخی پریز های مکانیکی موجود در بازار قابلیت تنظیم زمان را داشتند . برخی به صورت تایمر های 6-12-24 ساعته و برخی دیگر به اشکال مختلف قابل زمانبندی بودند . اما به شکل کاملا دستی و غیر هوشمند .

پریز هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت و نرم افزار موبایل قابلیت زمانبندی از راه دور به صورت لحظه ای و نامحدود را دارد . همچنین در روزهای هفته و تایمر های دلخواه را می توان تعریف و پیاده سازی کرد . در این موضوع اکثر مدل های مختلف یکسان هستند و برتری خاصی ندارند .

قیمت پریز هوشمند

محدوده قیمت پریز هوشمند در بازار بین 600 هزار تومان تا 1.600.000 است . به صرفه ترین و مناسب ترین پریز هوشمند با توجه به کارایی و کیفیت محصول ، پریز هوشمند TUYA مدل 16 آمپری است . که علاوه بر کیفیت بالای رله ، ظاهری زیبا و نرم افزاری راحت دارد .

هفت پریز هوشمند ارزشمند جهت خرید

همانطور که در بالا معرفی شد ، بهترین پریز هوشمند ، مدل TUYA با خروجی 16A است که با پروتکل WIFI کار میکند .

بعد از این مدل ، دومین پیشنهاد ما پریز هوشمند MOES است که با پروتکل WIFI کار میکند .

سومین گزینه پریز هوشمند RGB برند  TUYA  است که علاوه بر خروجی 16 آمپری نوار LED برای زیبایی هم دارد .

چهارمین گزینه پریز هوشمند توکار MOES است که دکمه لمسی دارد و صفحه شیشه ای دارد .

پنجمین گزینه پریز هوشمند توکار TUYA است که با تمامی کلید های سنتی قابل ست کردن است . خروجی 16 آمپری هم دارد .

گزینه ششم پریز هوشمند سونوف مدل S20  است که با پروتکل WIFI کار میکند .

گزینه هفتم پریز هوشمند سونوف مدل زیگبی است که نیاز به هاب مرکزی دارد و به تنهایی قابلیت اتصال به اینترنت را ندارد .

گزینه های دیگری مانند پریز چندراهی هوشمند TUYA هم موجود است که با توجه به نیاز خود می توانید به سبد خرید خود اضافه کنید . همچنین پریز هوشمند برادلینک که می تواند گزینه مناسبی باشد .

امیدواریم با راهنمایی در این مطلب ،انتخاب و خرید بهتری برای پریز هوشمند داشته باشید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *