قیمت هوشمندسازی خانه

قیمت هوشمندسازی

قیمت هوشمندسازی خانه چقدر است ؟

در این مقاله قصد داریم به قیمت هوشمندسازی خانه و ویلا و یک واحد اداری بپردازیم و با بررسی آیتم های مختلف حدود قیمت را برای هوشمندسازی تخمین بزنیم

در ابتدا لازم است با مفهوم هوشمندسازی آشنا شوید . این روزها در مورد هوشمندسازی خانه و هوشمندسازی ویلا و حتی هوشمندسازی شهر و خدمات دولتی زیاد صحبت میشود .

اما واقعا واژه هوشمندسازی مترادف الکترونیکی شدن است ؟ یا هوشمندسازی مساوی کنترل پذیر بودن است ؟ در ابتدا به این سوالات پاسخ شفافی خواهیم داد

هوشمندسازی چیست ؟

به طور کلی هوشمندسازی یعنی انجام برخی امور بدون نیاز به هوش انسان و با کمک هوش مصنوعی .

این تعریف کلی ترین و جامع ترین تعریف برای هوشمندسازی است . اما هر کدام از موارد ذکر شده در بالا مختصات متفاوتی دارند . به طور مثال هوشمندسازی خانه با هوشمندسازی شهر و یا دولت متفاوت است .

در تصمیم گیری های کلان کشوری ، هوشمندسازی به معنای سهولت کنترل و مدیریت جمعی تلقی میشود.

اما در مبحث هوشمندسازی خانه کمی متفاوت است .

هوشمندسازی خانه یعنی چی ؟

برای هوشمندسازی یک خانه کافی است سبک زندگی خود را به وسایل هوشمند بفهمانیم و دیگر برای انجام آنها نیازی به حضور خود و یا اقدام خود نباشد .

فهماندن یا تعریف کردن نیاز های انسان به تجهیزات هوشمند توسط ابزار هایی مانند گوشی موبایل به واسطه ی اپلیکیشن و انجام آن امور توسط هوش مصنوعی را سناریو میگویند .

سناریو پذیری وسایل هوشمند یکی از مهم ترین مزیت های تجهیزات هوشمند است و پیاده سازی سناریو های شخصی یکی از مهم ترین آن مزیت ها به شمار می آید .

سناریوپذیری هوشمندسازی خانه

حال وقت آن است که مثالی از سناریو های هوشمندسازی بیان کنیم تا موضوع بهتر روشن شود .

فرض کنید شما هر روز سر ساعت 7 از خواب بیدار میشید و قهوه میل میکنید و ساعت 7:45  خانه را ترک میکنید و ساعت 18 به منزل بر میگردید .انجام این روتین زندگی را با تعریف برای تجهیزات هوشمند ساده تر و لدت بخش تر میکنید .

در ابتدا با آلارم دستیار صوتی هوشمند الکسا می توانید هر روز راس ساعت بیدار شوید و خواب نمانید .

سپس توسط پریز هوشمند قهوه ساز شما روشن شده و قهوه آماده میل کردن باشد . پرده های خانه به صورت اتوماتیک کنار رفته و با کلید لمسی هوشمند چراغ های لازم روشن شود . سپس با حسگر حرکتی موزیک مورد علاقه شما پخش شود و نوید یک روز جذاب را برای شما داشته باشد .

در نهایت هنگام خروج ، دستگیره ضد سرقت درب هوشمند امنیت خانه را فراهم میکند . سیستم امنیتی هوشمند فعال میشود و خیالتان از هر گونه خطر احتمالی راحت میشود . چراغ ها خاموش شده و موزیک قطع میشود .

قبل از ورود به خانه سیستم تهویه فعال شده تا هنگام ورود مجدد از هوای مطبوع لذت ببرید . خانه هوشمند شما تا رسیدن شما به منزل توسط جاروبرقی هوشمند می تواند نظافت را انجام دهد . آبیاری هوشمند صورت بگیرد و گلها و گیاهان شما آبیاری شوند .

هنگام ورود شما به منزل چراغها روشن شده و پرده ها کشیده میشود . تلویزیون توسط کنترلر هوشمند IR روشن می شود و حتی چایی ساز شما آماده ی تحویل یک فنجان چای دلچسب به شما خواهد بود .

رویای هوشمندسازی خانه به واقعیت پیوسته است .

تعاریف بالا از سناریو های هوشمندسازی خانه واقعا جذاب و دلبرا هست . برخی شاید فکر کنن که امکان این نوع زندگی ممکن نیست ولی باید گفت به راحتی تمامی این موارد قابل اجرا است .

اما شاید برخی بر این باور باشند که هزینه این نوع زندگی هوشمند بسیار بالا باشد . در ادامه به هزینه های هوشمند سازی می پردازیم .

هزینه هوشمندسازی خانه چقدر است

برای هوشمند کردن خانه باید به این نکته توجه داشت که از چه برندی استفاده می شود . بعد از انتخاب برند باید به پروتکل ارتباطی یا به زبان ساده تر ، نوع ارتباط برقرار کردن تجهیزات هوشمند توجه کرد چون در قیمت تجهیزات تاثیر زیادی دارد .

برند های مختلفی در هوشمندسازی فعال هستند . از جمله اشنایدر و فیبارو و برند های اروپایی مطرح مانند فیلیپس . ما سه نکته در مورد این برند ها لازم است بدانید .

  • ابتدا اینکه این برند ها در ایران پشتیبانی نمیشوند و برقراری ارتباط از راه دور ندارند و عملا کارایی ندارند .
  • نکته دوم اینکه تمامی این برند ها برای اجرا لازم دارند تا زیرساخت گران قیمت و وسیعی را پیاده سازی کنند و حتی منجر به تخریب های اساسی می شوند . همچنین امکان پیاده سازی در خانه های ساخته شده را ندارند .
  • و نکته آخر اینکه برای استفاده از این برند ها چیزی حدود 600 میلیون تومان لازم است تا یک واحد مسکونی هوشمند شود .

برندهای مناسب هوشمندسازی خانه

برخی برند ها با کیفیت بسیار بالا و پشتیبانی وسیع در ایران با قیمت های مناسب تر موجود هستند . مانند برند TUYA و ORVIBO و MOES

مزیت این برند ها قیمت مناسب و پروتکل بیسیم آنها است . یعنی برای هوشمندسازی خانه نیازی نیست دیوار ها تخریب شوند . بر بستر سیم کشی قدیمی هم قابل اجرا هستند و خانه های ساخته شده هم می توانند از این امکانات بهره مند شوند .

برای براورد هزینه هوشمندسازی خانه با برند های ذکر شده چیزی حدود 30 میلیون کافی است . با این مبلغ شما می توانید سیستم روشنایی و تهویه و تلویزیون و کولر گازی و درب پارکینگ و سیستم امنیتی و حتی آبیاری خانه را هوشمند کنید .

دلیل پایین بودن قیمت این تجهیزات تکنولوژی پیشرفته آنهاست . به دلیل استفاده از تکنولوژی IOT اینترنت اشیا این آیتم های هوشمند مستقیم به اینترنت متصل میشوند و نیازی به سرور مرکزی ندارند . همین امر موجب میشود هزینه های اضافی کم شود .

صرفه جویی در مصرف برق با هوشمندسازی خانه

نکته قابل توجه هوشمندسازی خانه این است که بعد از گذشت مدتی کوتاه ، متوجه کاهش هزینه ها در مصرف برق و حتی آب و دیگر انرژی ها خواهید شد . چون دیگر نیازی نیست تمام روز سیستم تهویه روشن باشد .

دیگر با فراموش کردن لازم نیست چراغ ها تمام روز روشن باشند . همین موارد باعث میشود بخش عظیمی از این هزینه اولیه در صرفه جویی برق به جیب ما بازگردد .

هوشمندسازی خانه راهکاری منطقی

برای جمع بندی مطلب لازم است این نکته را بگوییم که در عصر جدید هوشمندسازی خانه امری ضروری به حساب می آید . علاوه بر راحتی و جذابیت ، زندگی را منظم تر میکند . در هزینه ها صرفه جویی میکند و آسایش را به ما هدیه میدهد . فقط کافی است انتخابی درست داشته باشیم .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *