راه اندازی خانه هوشمند

راه اندازی خانه هوشمند

راه اندازی خانه هوشمند


چگونه یک خانه هوشمند راه اندازی کنیم ؟

خانه های تازه ساخته شده اغلب با زیرساخت خانه هوشمند ساخته می شوند. از سوی دیگر، خانه های قدیمی را می توان با فناوری های جدی هوشمندسازی  بازسازی کرد.

برخی از سیستم های خانه هوشمند را می توان از ابتدا تهیه کرد.

به عنوان مثال، کلید هوشمند 4 پل یا سایر نمونه های کلید لمسی و یا حتی سیستم امنیتی و دستگیره هوشمند .

زیرا هر خانه ای در هر مرحله از ساخت به این موارد نیاز اساسی دارد .

 تجهیزات دیگر را می‌توان به‌عنوان یک آپشن خانه هوشمند خریداری کرد .

شامل پرده هوشمند و نوپردازی هوشمند و  موارد مورد نیاز برای سرمایش و گرمایش مانند ترموستات و هر آنچه که برای شروع یک پروژه اتوماسیون خانگی است.

راه های ارتباطی خانه هوشمند

Zigbee و Z-Wave دو مورد از رایج ترین پروتکل های ارتباطی اتوماسیون خانگی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند.

هر دو از فناوری های شبکه مش و سیگنال های رادیویی با برد کوتاه و کم مصرف برای اتصال سیستم های خانه هوشمند استفاده می کنند.

اگرچه هر دو یک منطق برای هوشمندسازی و ارتباط دارند اما، Z-Wave برد 30 متر در مقابل 10 متر Zigbee دارد .

Zigbee  به عنوان دومین پروتکل هوشمندسازی پیشنهاد می شود.

تراشه های Zigbee از چندین شرکت در دسترس هستند، در حالی که تراشه های Z-Wave فقط از Sigma Designs در دسترس هستند.

به همین دلیل از فراوانی کمی برخوردار هستند و قیمت بالاتری هم دارند .  همچنین، Matter – جدیدترین استاندارد خانه هوشمند که در نوامبر 2022 راه اندازی شد – در حال افزایش است.

قبلاً Zigbee Alliance — Matter که توسط Connectivity Standards Alliance  توسعه یافته بود توسط سازندگان بزرگ خانه های هوشمند  پشتیبانی می شد

آمازون، اپل و گوگل. این پروتکل مبتنی بر IP را به طور خاص برای حل چالش‌های سازگاری خانه‌های هوشمند معرفی کردند و چارچوبی را ارائه کردند که ارتباط یکپارچه بین دستگاه‌ها، برنامه‌ها و سرویس‌های ابری را تسهیل کنند .

مراحل هوشمندسازی خانه

در حالی که راه اندازی یک خانه هوشمند گاهی اوقات می تواند پیچیده باشد، صاحبان خانه باید مراحل کلی زیر را در نظر بگیرند:

به دنبال یک اینترنت پایدار و مطمئن باشید و روی یک اتصال اینترنتی قوی و قابل اعتماد سرمایه گذاری کنید.

از آنجایی که اتصال خانه هوشمند به شدت به اتصال اینترنت متکی است، اطمینان از اینکه صاحب خانه از سرویس اینترنت قابل اعتماد و سریع برخوردار است، مهم است.

هاب مرکزی یا گیت وی خانه هوشمند را انتخاب کنید.

این مهم است که تصمیم بگیرید از کدام هاب برای یک خانه هوشمند استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر صاحب خانه یک خانه هوشمند کاملاً خودکار می‌خواهد، به احتمال زیاد به هابی نیاز است که بتواند هر دستگاه را به صورت مرکزی کنترل کند مانند هاب مرکزی زیگبی  MOES

 با این حال، در موارد دیگر  می توانید از تجهیزات هوشمند بیسیم WIFI استفاده کنید . اکثر هاب های متوسط ممکن است دارای قابلیت های اضافی مانند کنترل صوتی داخلی نباشند، حتی اگر با طیف وسیعی از دستگاه ها سازگار باشند.

از سوی دیگر، هاب های  هوشمند، مانند تاچ پنل هوشمند MOES، به کاربران اجازه می دهد تا دستورات صوتی را ارائه دهند و کارهای مختلفی مانند سرچ در مورد آب و هوا یا درخواست لیست مواد غذایی را انجام دهند.

با  رعایت اصول اولیه شروع کنید. با اقلام اولیه مانند پریزهای هوشمند، لامپ های هوشمند و رله سوئیچ ها برای خانه هوشمند شروع کنید، زیرا به سرعت راه اندازی می شوند و به راحتی می توانند بسیاری از چیزهای مختلف را در اطراف خانه خودکار کنند.

به عنوان مثال، پریزهوشمند می‌توانند فن‌ها، چراغ‌ها، لامپ‌ها، آرام ‌پزها، فرها و بخاری‌های برقی را هوشمند کنند.

امنیت را بالا ببرید

دستگاه های هوشمند را ایمن کنید و رمز گذاری کنید . از آنجایی که اکثر دستگاه‌های اینترنت اشیا و خانه‌های هوشمند امنیت داخلی یا رمزگذاری ندارند، تنظیم رمزهای عبور قوی و احراز هویت چند عاملی برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به این دستگاه‌ها مهم است.

دستگاه های بیشتری اضافه کنید. وقتی صاحب خانه با ایجاد یک خانه هوشمند راحت‌تر می‌شود، می‌تواند دستگاه‌های بیشتری مانند  دوربین‌ها و سنسور های مختلف و موزیک پلیر و غیره را به این ترکیب اضافه کند.

سناریوهای هوشمند تعریف کنید

در سناریوهای ساده خانه هوشمند، رویدادها می‌توانند فعال و یا غیر فعال شوند و یا  زمان‌بندی شوند. رویدادهای زمان‌بندی‌شده مبتنی بر ساعت هستند، به‌عنوان مثال، کشیده شدن پرده‌ها در ساعت 6 بعد از ظهر، در حالی که رویدادهای آغاز شده به اقدامات در سیستم خودکار بستگی دارد.

به عنوان مثال، هنگامی که گوشی هوشمند مالک به در نزدیک می شود، قفل هوشمند باز می شود و چراغ های هوشمند روشن می شوند.

هوش مصنوعی در هوشمندسازی

اینترنت اشیا و  هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در سیستم های خانه های هوشمند محبوب شده اند و برنامه های اتوماسیون خانگی را قادر می سازند تا با محیط خود سازگار شوند.

به عنوان مثال، سیستم‌های فعال‌شده با صدا، مانند Amazon Echo یا Google Home، حاوی دستیارهای مجازی هستند که خانه هوشمند را بر اساس علایق و الگوهای ساکنان یاد می‌گیرند و شخصی می‌کنند.

ساختمان های هوشمند

در حالی که هر خانه هوشمند یک ساختمان هوشمند است، هر ساختمان هوشمند یک خانه هوشمند نیست.

ساختمان‌های سازمانی، تجاری، صنعتی و مسکونی در هر شکل و اندازه – از جمله دفاتر، آسمان‌خراش‌ها، ساختمان‌های آپارتمانی و شرکت ها  و اقامتگاه‌های مسافرتی – در حال بکارگیری فناوری‌های اینترنت اشیا برای بهبود کارایی ساختمان، کاهش هزینه‌های انرژی و آسیب‌های زیست محیطی، برای بهبود رضایت ساکنین هستند

بسیاری از همان فناوری‌های هوشمند مورد استفاده در خانه‌های هوشمند در فناوری ساختمان‌های هوشمند از جمله روشنایی، سرمایش و گرمایش و تهویه مطبوع، و سیستم‌های امنیتی و دسترسی ساختمان نیز به کار گرفته می‌شوند.

به عنوان مثال، یک ساختمان هوشمند می تواند هزینه های انرژی را با استفاده از سنسورهایی که تعداد ساکنان یک اتاق را تشخیص می دهند، کاهش دهد.

دما می‌تواند به‌طور خودکار تنظیم شود، اگر حسگرها اتاق کنفرانس کامل را تشخیص دهند، هوای خنک را روشن می‌کند، یا اگر همه افراد در دفتر برای آن روز به خانه رفته‌اند، گرما را کاهش می‌دهد.

ساختمان های هوشمند همچنین می توانند به شبکه هوشمند متصل شوند. در اینجا، اجزای ساختمان هوشمند و شبکه برق می توانند صحبت کنند و به یکدیگر گوش دهند.

این فناوری در راه اندازی خانه هوشمند می تواند توزیع انرژی را به طور موثرتری مدیریت کند.

تعمیر و نگهداری را به طور فعال انجام دهد و قطع برق سریعتر پاسخ داده شود.

فراتر از این مزایا، ساختمان‌های هوشمند می‌توانند مزایای تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌ شده را برای مالکان و مدیران ساختمان‌ها ارائه دهند .

به عنوان مثال، سرایداران می‌توانند لوازم سرویس بهداشتی را به اندازه ای خریداری کنند که سنسورهای استفاده شده در دستگاه‌های صابون یا حوله‌های کاغذی نظارت می‌کنند.

تعمیر و نگهداری و خرابی را می توان در سیستم های برودتی، آسانسور و روشنایی ساختمان پیش بینی کرد.

تاریخچه خانه هوشمند

فناوری خانه های هوشمند در چند دهه گذشته راه طولانی را پیموده است. جدول زمانی زیر رویدادهای مهمی را در تاریخچه فناوری خانه های هوشمند نشان می دهد:

  • 1975. با انتشار X10، یک پروتکل ارتباطی برای راه اندازی خانه هوشمند و اتوماسیون خانگی وتجهیز خانه هوشمند، که زمانی یک رویای دست نیافتنی بود، زنده شد.

X10 اطلاعات دیجیتالی با فرکانس رادیویی 120 کیلوهرتز را بر روی سیم کشی برق موجود خانه به پریزها یا سوئیچ های قابل برنامه ریزی ارسال می کند.

 این سیگنال ها دستورات را به دستگاه های مربوطه منتقل می کنند و نحوه و زمان عملکرد دستگاه ها را کنترل می کنند.

به عنوان مثال، یک فرستنده می تواند سیگنالی را در امتداد سیم کشی برق خانه ارسال کند و به دستگاه بگوید در یک زمان خاص روشن شود.

با این حال، از آنجایی که سیم کشی برق به گونه ای طراحی نشده است که عاری از نویز باند رادیویی باشد، X10 همیشه کاملاً قابل اعتماد نبود.

سیگنال‌ها از بین می‌روند و در برخی موارد، سیگنال‌ها از مدارهایی که در قطب‌های مختلف سیم‌کشی شده بودند، عبور نمی‌کنند.

علاوه بر این، X10 در ابتدا یک فناوری یک طرفه بود .

بنابراین در حالی که دستگاه های هوشمند می توانند دستورات را دریافت کنند، نمی توانند داده ها را به یک شبکه مرکزی ارسال کنند.

با این حال، بعداً دستگاه های X10 دو طرفه در دسترس قرار گرفتند، البته با هزینه بالاتر.

  • 1984. انجمن آمریکایی سازندگان خانه اصطلاح خانه هوشمند را برای ترویج مفهوم فناوری در طراحی خانه ابداع کرد.

شرکت های هوشمندسازی دست بکار شدند

  • 2005. شرکت اتوماسیون خانگی Insteon فناوری را معرفی کرد که سیم کشی الکتریکی را با سیگنال های بی سیم ترکیب می کرد. پروتکل های دیگر، از جمله Zigbee و Z-Wave، از آن زمان برای مقابله با مشکلات X10 پدیدار شدند.
  • 2007. اولین تلویزیون های هوشمند عرضه شدند. آنها خدمات یکپارچه متصل به اینترنت مانند پخش و دسترسی به محتوای تولید شده توسط کاربر را ارائه کردند.
  • 2011. Nest Labs که به تازگی تأسیس شده است، اولین محصول هوشمند خود، Nest Learning Thermostat را منتشر کرد. این شرکت همچنین سنسور هوشمند دود و مونوکسید کربن و دوربین های امنیتی ایجاد کرد. پس از خریداری شدن توسط گوگل در سال 2015، Nest به یکی از شرکت های تابعه Alphabet Inc تبدیل شد.
  • 2012. SmartThings Inc. یک کمپین Kickstarter راه اندازی کرد و 1.2 میلیون دلار برای تأمین مالی سیستم خانه هوشمند خود جمع آوری کرد. پس از تامین مالی ، این شرکت در آگوست 2013 وارد بازار شد و در سال 2014 توسط سامسونگ خریداری شد.
  • 2014. آمازون اکو، آمازون الکسا و اپل هوم کیت معرفی شدند و جهشی عظیم در دستگاه های هوشمند جهت راه اندازی خانه هوشمند با قابلیت صوتی ایجاد کردند.
  • 2016-2018. ورود اسپیکرها دستیار صوتی هوشمند مانند Google Home، Google Nest، Apple HomePod و Sonos نشان دهنده تغییر قابل توجهی در نحوه تعامل کاربران با دستگاه‌های خانه هوشمند است.

امروز. روندهای اتوماسیون خانگی با گزینه ها و ویژگی های اتصال بیشتر به تکامل خود ادامه می دهند.

آینده خانه هوشمند

پیشرفت‌های آینده در فناوری دستگاه‌های هوشمند و راه اندازی خانه هوشمند تاثیر بسیاری دارد .

مدل‌های زبان و دستیارهای مجازی مانند ChatGPT را ترکیب می‌کند. برخی از شرکت ها در حال حاضر از این فناوری برای ساخت دستیارهای شخصی خود استفاده می کنند.

در حالی که آمازون در حال حاضر روی یک مدل زبانی مهم به نام مدل زبان بزرگ برای بهبود الکسا کار می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *