نصب و راه اندازی تجهیزات هوشمند TUYA در نرم افزار SMARTLIFE

نصب tuya

در این مطلب به طریقه نصب و راه اندازی تجهیزات هوشمند TUYA می پردازیم . تمامی وسایل هوشمند TUYA با نرم افزار SMARTLIFE , TUYA کار میکند .

به طور کلی نحوه نصب تجهیزات هوشمند به شکلی طراحی شده که  بسیار ساده و سریع باشد تا افراد به راحتی بتوانند این کار را انجام دهند و نیازی به نصاب و دانش فنی ندارد .

شروع نصب و راه اندازی تجهیزات TUYA

برای کنترل و مدیریت تجهیزات هوشمند TUYA از راه دور نیاز به نصب نرم افزار رایگان SMARTLIFE است .

در ابتدا لازم است بدانید که این نرم افزار رایگان بوده و برای سیستم های اندروید و IOS به صورت عمومی ارائه شده است .

از پلتفرم های معتبر اورجینال می توانید نرم افزار SMARTLFE  را دانلود کنید . بهتر است اگر از نسخه های قدیمی این اپلیکیشن استفاده میکنید حتما آن را به روز رسانی کنید .

بعد از دانلود حتما دقت کنید که تمامی دسترسی های مورد نیاز را به اپلیکیشن بدهید . با عدم اجازه دسترسی به اپلیکیشن امکان دارد در عملکرد برخی از وسایل هوشمند مانند سنسور درب و پنجره اختلال ایجاد شود . زیرا این تجهیزات سیگنال آلارم را به صورت نوتیفیکیشن ارسال میکنند . یا گجت های مربوط به امنیت نیاز به لوکیشن شما دارند که با عدم دسترسی به آن امکان بروز خطا وجود دارد .

بعد از دانلود و نصب نرم افزار و دادن دسترسی های لازم ، نوبت ساخت اکانت شخصی می شود . در صفحه اول با قوانین و مقررات نرم افزار موافقت کنید تا شما را به صفحه بعد هدایت کند .

نصب TUYA

در صفحه بعد یک ایمیل معتبر وارد کنید تا کد احراز هویت برای آن ارسال شود . با وارد کردن کد اعتبار سنجی ایمیل و نام دلخواه و رمز شخصی می توانید وارد صفحه اول نرم افزار شوید .

روش دوم برای ورود به صفحه نرم افزار استفاده از گزینه مهمان است .

بهتر است با ساخت اکانت از تمامی امکانات نرم افزار SMARTLIFE  بهرمند شوید .

نصب تجهیزات هوشمند TUYA

شروع به کار کنید

برای هوشمند سازی خانه و کنترل از راه دور وسایل برقی فقط یک قدم باقی مانده

برای اضافه کردن هر وسیله هوشمند TUYA  کافی است گزینه ی مثبت آبی رنگ را بزنید و از لیست نمایش داده محصول خود را انتخاب کنید .

بهتر است بلوتوث گوشی را روشن کنید تا در صورتی که تجهیز هوشمند شما از پروتکل بلوتوث پشتیبانی میکند آن را راحت تر و سریع تر جستجو کنید .

بعد از پیدا کردن محصول به صورت دستی و یا توسط بلوتوث کافی است گزینه ADD را بزنید .

در مرحله بعد باید دقت کنید تجهیز هوشمند شما در حال Pairing باشد . یعنی دنبال مودم بگردد .

برای اطمینان از حالت pairing باید دقت شود که چراغ چشمک زن دستگاه به صورت سریع چشمک میزند .

چشمک زدن سریع در تجهیزات مختلف متفادت است . به طور مثال در پریز هوشمند TUYA چراغ آبی رنگی شروع به چشمک زدن میکند و در سنسور دما و رطوبت هوشمند با مانیتور علامت وای فای شروع به روشن و خاموش شدن می کند . در کلید لمسی هوشمند ، بک لایت تاچ کلید شروع به روشن و خاموش شدن میکند .

هر تجهیز هوشمند به یک شکل حالت PAIRING  را نشان می دهد .

توجه داشته باشید که حالت PAIRING  حدود 2 دقیقه است . بعد از آن باید وسیله هوشمند را ری استارت کرد .

نحوه RESET  کردن تجهیزات هوشمند TUYA

اگر در حالت PAIRING  به دلیل تاخیر و یا عدم اتصال اینترنت و یا هر دلیل دیگری نصب تجهیز هوشمند به طور کامل انجام نشد میبایست گجت هوشمند را RESET  کرد .

نحوه RESET  کردن تجهیزات TUYA  با هم متفاوت است . به طور کلی برای ری استارت شدن بیشتر تجهیزات هوشمند و قرار گرفتن درحالت PAIRING  مجدد لازم است دکمه ی آن را 6 ثانیه نگه دارید .

رله سوئیچ هوشمند و پریز و ماژول های دیمر و پرده اکثرا یک دکمه برای ری استارت دارند . تجهیزاتی مانند سنسور درب و پنجره و کنترلر IR  و برخی دیگر از تجهیزات دارای حفره ی کوچکی هستند که باید با سوزن مخصوص 6 ثانیه آن را نگه دارید تا ری استارت شود .

لامپ هوشمند و کنترلر RGB هم با خاموش و روشن کردن وسیله به تعداد 5 بار ری استارت می شوند و در حالت PAIRING  قرار میگیرند .

داخل دفترچه هر یک از تجهیزات هوشمند TUYA  نحوه ری استارت کردن آن توضیح داده شده است .

نصب دوربین هوشمند TUYA

به طور کلی نصب دوربین هوشمند کمی متفاوت تر از دیگر تجهیزات است . برای شناسایی دوربین و نصب دوربین هوشمند در نرم افزار SMARTLIFE بعد از انتخاب دوربین صدایی را از دوربین می شنوید و به معنای حالت PAIRING  است .

در زمان PAIRING دوربین هوشمند یک کد QR روی صفحه گوشی شما شکل میگیرد که باید گوشی را در فاصله کمتر از 20 سانتی متری از لنز دوربین هوشمند TUYA قرار بدید تا توسط دوربین دیده شود .

بعد از دیده شدن کد روی گوشی توسط دوربین مجدد یک صدایی به عنوان تایید خواهید شنید و ادامه مراحل نصب و راه اندازی مشابه دیگر تجهیزات است .

بعد از شناسایی تجهیز هوشمند توسط نرم افزار SMARTLIFE  کافی است پسوورد و نام شبکه داخل محیط را وارد کنید .

نکات مهم در نصب تجهیزات هوشمند TUYA

  • در محلی که اقدام به نصب و راه اندازی tuya می کنید باید یک مودم و یا روتر دارای اینترنت وجود داشته باشد که با فرکانس 2.4 GHz کار کند . زیرا تمامی وسایل هوشمند TUYA با این فرکانس کار میکنند اما برخی از مودم ها دارای دو فرکانس 5 و 2.4 هستند .
  • بهتر است فاصله تجهیز هوشمند و مودم کم باشد تا آنتن دهی به خوبی صورت گیرد .
  • حتما گوشی موبایل خود را به شبکه وای فای مودم محل متصل کنید و از دیتای گوشی استفاده نکنید .
  • حتما فیلتر شکن خاموش باشد و بدون هرگونه VPN  اقدام به نصب تجهیزات هوشمند TUYA  بکنید .

بعد از وارد کردن اطلاعات مودم در صفحه ی بعد ، تجهیز هوشمند توسط گوشی شما به سرور مرکزی متصل شده و پاسخ مربوطه توسط 4 مرحله داده می شود . بعد از تیک خوردن 4 مرحله به صورت خودکار شناسایی تجهیز هوشمند به طور کامل انجام شده است و پیغام ( نصب با موفقیت انجام شد )  را دریافت میکنید . می توانید نام محصول را به دلخواه تغییر دهید .

فضاهای از پیش مشخص شده در نرم افزار می توانند مدیریت تجهیزات هوشمند را برای شما راحتتر کنند . همچنین می توانید فضاهای جدید با نام دلخواه را انتخاب کنید .

چرا تجهیزات هوشمند TUYA  نصب نمی شوند ؟

سوالی که برای برخی از افراد پیش می آید این است که چه دلایلی وجود دارد که بعد از طی کردن تمام مراحل بالا ، نصب تجهیزات هوشمند TUYA  با خطا روبرو می شود .

دلایل عدم نصب تجهیزات TUYA  موارد زیر می تواند باشد .

عدم ارتباط با سرور :

برای شناسایی دستگاه توسط سرور باید داده هایی به سرور TUYA  ارسال شود و بعد از تایید مجدد به سمت ما برگردد . در این تبادل دیتا امکان دارد قطعی لحظه ای رخ دهد . این قطعی ارتباط ممکن است از سمت سرور و یا از سمت اینترنت باشد . برای برطرف کردن این مشکل باید مجدد نصب و راه اندازی را انجام داد

عدم اتصال به اینترنت :

در بسیاری از موارد دلیل خطا در نصب و راه اندازی تجهیزات هوشمند TUYA  مربوط به اینترنت می شود . امکان دارد دیتای اینترنت ما تمام شده باشد . یا به طور لحظه ای اپراتور مربوطه پاسخگو نباشد .

حتی ممکن است رمز مودم ، اشتباه وارد شده باشد و امکان ارتباط برقرار شدن نباشد .

احتمال دیگر این است که مودم در باند فرکانسی به غیر از 2.4GHz تنظیم شده باشد .

اگر تعداد دیوایس های متصل به یک مودم زیاد باشد امکان دارد اجازه اضافه شدن وسیله هوشمند را ندهد .

خارج شدن از حالت pairing

زمان شناسایی تجهیز هوشمند در حالت pairing  حدود 2 دقیقه است که بعد از گذشت این زمان امکان add کردن وجود ندارد . باید مجدد ری استارت کنید و اقدام به نصب کنید

معیوب بودن دستگاه :

در صورتی که تجهیز هوشمند شما از قطعات غیر اورجینال ساخته شده باشد امکان دارد در نصب و راه اندازی مشکل داشته باشید . زیرا ماژول های wifi بکار رفته در گجت های هوشمند TUYA  توسط پلتفرم اصلی تویا ردیابی و شناسایی می شود و در صورت تقلبی بودن مردود می شود .

فیلترینگ :

یکی از مشکلات پیش آمده برای نصب و راه اندازی tuya ، فیلتر شدن موقتی سرور توسط اینترنت ایران است .

برای رفع مشکل فیلترینگ کافی است یک بار از نرم افزار خارج شوید و LOG OUT  کنید . برای ورود مجدد در نرم افزار ، سرور مدنظر را به یکی از کشور های نزدیک ایران مثل ترکیه تغییر دهید . با این کار می توانید تمامی تجهیزات آفلاین را به صورت آنلاین داشته باشید و نصب بدون مشکلی داشته باشید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *