هوشمندسازی بخاری گازی


در فصل سرما بسیاری از مناطق مختلف کشورمان با بخاری های گازی گرم می شوند .

بخاری گازی به دلیل فراوانی و سوخت ارزان مورد استقبال قرار گرفته است .

اما مشابه تمامی سیستم های گرمایشی ، خطراتی هم دارد . از جمله نشت گاز که به دلیل عدم نصب و راه اندازی صحیح رخ می دهد .

برخی از بخاری های گازی از سیستم های جدیدی بهرمند هستند و امنیت بالاتری دارند . برخی از سنسور دود و نشت گاز بهره  میبرند که مانع بروز مشکلات خطرناک میشوند . اما برای بخاری های گازی که مجهز به این سیستم نیستند راه حل های هوشمندانه ای وجود دارد . بخاری های گازی را می توان به طرق مختلف هوشمند کرد .

روش هوشمند سازی بخاری

برای هوشمندسازی بخاری باید حتما از سنسور دود هوشمند استفاده کرد . استفاده از سنسور دود هوشمند باعث میشود در صورتی که دودکش بخاری مشکل داشته باشد و دود حاصل از سوخت بخاری به داخل محیط بازگردد ، به سرعت از طریق گوشی موبایل اطلاع داده و از بروز مشکلات و خطرات ناشی از آن جلوگیری کند .

استفاده از سنسور نشت گاز یکی دیگر از توصیه های ایمنی استفاده از بخاری گازی است .

در صورتی که نصب شلنگ ورودی بخاری گازی به درستی انجام نشود احتمال نشت گاز وجود دارد و خطر این موضوع بسیار بیش تر از موارد دیگر است .

برای استفاده از سنسور نشت گاز کافی است در فاصله حدود یک متری از بخاری نصی شود . به دلیل بیسیم بودن این سنسور نصب بسیار ساده ای دارد .

شیربرقی هوشمند راهکاری بی نظیر برای هوشمندسازی بخاری گازی است . با نصب شیربرقی هوشمند سر راه شیر گاز می توان فرمان بسته شدن و باز شدن شیر اصلی گاز را از طریق گوشی موبایل صادر کرد .

فرض کنید به هر دلیلی نیاز است شیر اصلی را ببندید . اما در منزل نیستید . قطعا دغدغه خاموش کردن بخاری گازی در مواقع اضطراری باعث بر هم خوردن آرامش می شود .

شیر برقی هوشمند با اجرای سناریو های مختلف می تواند با تشخیص سنسور دود و یا سنسور گاز فعال شود . یعنی با نشت گاز در محیط بلافاصله فرمان بسته شدن شیربرقی صادر شده و هیچ گونه خطری تهدید نمیکند .

نکات ایمنی برای نصب بخاری گازی

لوله متصل به بخاری باید با دقت وصل شود تا هیچ درز و شکافی وجود نداشته باشد. همیشه جایی برای تهویه هوا باقی بگذارید. برای مثال می‌توانید کمی پنجره را باز بگذارید تا هوای داخل اتاق در جریان باشد.

بعد از روشن کردن بخاری شعله آن را چک کنید که به رنگ آبی بسوزد. لوله بخاری هم باید داغ باشد. سرد بودن لوله بخاری نشانه عدم مکش دودکش و احتراق نادرست است. در نتیجه ممکن است گازهای سمی از بخاری به خانه شما وارد شوند.

زمانی که ترموکوپل بخاری گازی خراب باشد هم ممکن است باعث شود لوله بخاری سرد شود . پس باید به دقت بررسی شود

بهتر است شلنگ حدود یک متر و بیست سانتی متر باشد . جنس شلنگ هم باید پلاستیک مرغوب باشد تا با بسته شدن پاره نشود .

استفاده از سنسور دما و رطوبت هوشمند در محیط می تواند عملکرد صحیح بخاری را نشان دهد . اگر از تجهیزات هوشمند استفاده کنیم از راه دور می توانیم کنترل خانه و یا محل کار را در دست داشته باشیم .

استفاده از دودکش مناسب و لوله های آکاردئونی هم بسیار مهم است .

از بخاری های بدون دودکش در اتاق ها و فضاهای کوچک استفاده نکنید .

در ادامه لازم است این نکته بیان شود که رییس دفتر فنی ‏مرکز ملی علوم و فنون خاطرنشان کردند : سیستم هوشمندسازی بخاری اگر بدون نیاز به سیم کشی یا هر گونه تغییراتی در ساختار اولیه بخاری باشد بسیار کارآمد است و در بخاری های در حال استفاده قابل نصب بوده و مشکلات بی شماری را از بین خواهد برد .

ترموستات (حسگر دمای محیطی) بی سیم بخاری های گازی را نیزمیتوان در هر نقطه‌ای نصب کرد و دما را از راه دور کنترل کرد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *