تفاوت فرکانس RF و  WIFI

خانه هوشمند

خیلی از دوستان هنگام خرید تجهیزات هوشمند با این عبارت ها روبرو میشوند . کنترلر RF ، سنسور WIFI و گیرنده RF و رله WIFI  وخیلی از کلمات و عبارات دیگر که بجای کمک کردن به ما باعث گیج شدن و سردرگمی میشوند . درواقع این عبارت ها توضیح در مورد پروتکل ارتباطی آن تجهیز هوشمند هستند  و به ما کمک میکنند تا در انتخاب خود دقت بیشتری داشته باشیم و گزینه ی درست را انتخاب کنیم . اما خیلی ها این تفاوت ها را نمیدادند و فریب اسامی را میخورند و انتخاب اشتباهی میکنند . برای تهیه یک محصول هوشمند باید به نوع ارتباط آن دقت کرد . خیلی مهم است که وسیله ی هوشمندی که ما خریداری میکنیم با چه پروتکلی کار میکند . صرفا آگاهی از یک سنسور دما و رطوبت و یا سنسور گاز و یا دود برای ما کافی نیست . نیاز است که بدانیم این سنسور با چه تکنولوژی ارتباط برقرار میکند . اگر تجهیزات هوشمند توسط سیم به پردازشگر متصل شوند به طور کامل پروتکل اجرایی آنها قابل تشخیص است ولی اگر به صورت بیسیم باشند بین عبارت هایی مانند WIFIو RFو زیگبی و بلوتوث و …. گیر میکنیم .

در این مقاله در مورد فرکانس کاری RF و WIFI به زبان ساده صحبت میکنیم و نیاز شما را برای خرید یک وسیله هوشمند و تشخیص پروتکل ارتباطی آن برطرف میکنیم .

حال سراغ این برویم که تعریفی ساده از این دو داشته باشیم

سنسور حرکتی بیسیم

فرکانس RF و یا رادیویی چیست ؟

فرکانس رادیویی یا RF  نرخ نوسان طیف تابش الکترومغناطیسی یا امواج رادیویی الکترومغناطیسی را از فرکانس‌های 300 گیگاهرتز (300GHz) تا 9 کیلوهرتز (9kHz) نشان می‌دهد.

فرکانس رادیویی با واحدی به نام هرتز(Hz)اندازه گیری می شود که نشان دهنده تعداد نوسان در هر ثانیه هنگام ارسال یک موج رادیویی است. یک هرتز معادل یک سیکل در ثانیه است. امواج رادیویی از هزاران (کیلوهرتز) تا میلیون ها (مگاهرتز) تا میلیاردها (گیگاهرتز) سیکل در ثانیه متغیر است. فرکانس های رادیویی با چشم انسان قابل مشاهده نیستند. با افزایش فرکانس فراتر از طیف RF، انرژی الکترومغناطیسی به شکل امواج مایکروویو، مادون قرمز IR مرئی، فرابنفش، اشعه ایکس و پرتوهای گاما در می آید . با استفاده از آنتن ها و فرستنده ها می توان از فرکانس RF برای انواع ارتباطات بی سیم استفاده کرد.

هوشمندسازی

حالا تعریف wifi

Wifi  سیگنالی است که با فرکانس 2.4 GHz منتقل میشود . محدوده‌ای از فرکانس‌های امواج رادیویی هستند که برای انتقال داده‌ها در طیف بی‌سیم استفاده می‌شوند (هرچه فرکانس بالاتر باشد، انتقال داده سریعتر و دامنه سیگنال کوتاهتر است.) البته همین سیگنال wifi  هم انواع مختلفی دارد و فرکانس کاری متفاوتی دارد و استاندارد های مختلفی هم برای آن در نظر گرفته اند . به طور مثال اخیرا wifi سیگنال خود را در فرکانس 5GHz هم انتقال میدهد .

اما به طور کلی اگر تا به اینجای مطلب نکته ای را برای خرید تجهیزات هوشمند دریافت کرده باشید قطعا این موضوع است که سرعت تجهیزات wifi بالاتر از محصولات RF است . اما کمی از تعاریف فاصله بگیریم و تفاوت های دیگر را بیان کنیم .

تجهیزاتی که با پروتکل RF ساخته شده اند به دلیل قدمت این نسل ارتباط ، تجهیزات قدیمی تر به حساب می آیند و وسایلی که با  WIFI  کار میکنند جدیدتر هستند . تفاوت دیگر این دو پروتکل برد سیگنال و پوشش دهی است . برد تجهیزات WIFI بیش تر از محصولات RF است و در این قیاس هم برتری با ارتباط  WIFI  است .

دیگر تفاوت این دو پروتکل و شاید بتوان گفت مهم ترین تفاوت ، وابستگی پروتکل RF به گیرنده است . به طور مثال شما یک سنسور درب و پنجره هوشمند RF را خریداری کردید . به تنهایی نمیتوانید از این سنسور استفاده کنید چون این تجهیز تنها فرستنده سیگنال RF است و برای شناسایی و رمزگشایی سیگنال RF نیاز به یک کنترلر مرکزی RF هست . حال میتوان از کنترلر مرکزی RF برند SONOFF استفاده کرد و یا از سیستم امنیتی HS2 برند TUYA   . هیچ تفاوتی نمیکند گیرنده RF چه برندی باشد . تنها کافی است فرکانس کاری گیرنده و فرستنده یکی باشد . یعنی هردو یا 315MHz  یا 433 MHz .

اما سنسور درب و پنجره هوشمند wifi دقیقا مشابه همان سنسور هست ولی با پروتکل ارتباطی wifi  . در صورتی که شما این سنسور را خریداری کنید دیگر نیازی به کنترلر مرکزی ندارید . زیرا تنها با داشتن همین سنسور میتوانید از طریق گوشی موبایل و از راه دور کنترل و نظارت را داشته باشید . پروتکل wifi  بدون نیاز به گیرنده ، تنها با اتصال به مودم (به صورت بیسیم ) به اینترنت متصل میشود و امکان ارتباط از راه دور را فراهم میکند .

تنها تفاوتی که در آن ارتباط RF پیروز میشود قیمت است . به دلیل ارزان بودن ماژول های RF نسبت به WIFI  محصولات رادیویی قیمت پایین تری دارند وگرنه از نظر امنیت و اطمینان هم WIFI  پیروز این مقایسه است .

امیدوارم با مطالعه این مقاله به شما در انتخاب تجهیزات هوشمند از خانه هوشمند استر اسمارت کمک شده باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *